להפוך את הלימון ללימונדה

יש משהו אחד שמשותף לקורונה ולגמילה מחיתולים.
יכולים לנחש מה?
עוד רגע אגלה לכם מה המשותף, אבל בכל מקרה הגיע הזמן לעסוק בגמילה.
כי עכשיו, כשפסח כבר ממש מעבר לפינה (עוד כשלושה שבועות) זה בדיוק הזמן לעסוק בגמילה מחיתולים. וכידוע, פסח הוא "עונת הגמילות", מכמה סיבות:
מזג האוויר מתחמם, הילדים וההורים בחופש והעלייה לגן העירוני קרבה והולכת. הכל מכוון לכך שכדאי להתחיל לחשוב ולהתכונן לתהליך המרתק של גמילה מחיתולים (או במקרים קצת יותר מאתגרים – לטיפול בקשיי גמילה קיימים).
אז… ניחשתם כבר מה משותף?

ובכן – מה שמשותף זה ה… בידוד…
טוב, נו, קצת נסחפתי: במקרה של הגמילה זה לא ממש בידוד.
אבל זו בהחלט כן המלצה חמה מאוד להישאר בבית בימים הראשונים של תהליך הגמילה.
ההמלצה הזו היא גם לאלה מכם שעומדים להתחיל בתהליך הגמילה, והיא נכונה באותה המידה לאלה מכם שילדיהם סובלים מתהליך גמילה מקרטע ומקשיים בשליטה על הצרכים: עכשיו הזמן להגיע לייעוץ ולנצל את הזדמנות-הפז של חופשת הפסח על מנת לעשות רי-סטארט ולתקן את התהליך.
ומכיוון שהקורונה כבר הכניסה וצפויה להכניס לבידוד עשרות ואפילו מאות אלפי ישראלים – מן הסתם לחלקם יש פעוטות וילדים שהצעתי רלוונטית לגביהם:
אינכם מוגבלים לחופשת הפסח J אתם יכולים לנצל את הזמן הזה, שבו ממילא הילדים אתכם בבית, לקידום השליטה של ילדיכם על הצרכים.

מדוע ולמה כדאי להישאר בבית בתחילת תהליך הגמילה או בתחילת תהליך הטיפול בקשיים?
ובכן, זאת משום שהתהליך יהיה קל יותר להורים ולפעוט אם הוא ייעשה בתנאים אופטימליים. לרוב קל לנו יותר להשיג תנאים שכאלה בטריטוריה הפרטית שלנו – בביתנו: אנחנו רגילים אליו, מתנהגים בו בחופשיות ובטבעיות, יודעים מה צריך לקרות והיכן. אנחנו שולטים יותר בסדר היום שלנו, וצפויים פחות לתגובות מיותרות של הסובבים אותנו שנוטים להתערב (מיוחד במקרה שהחלטתם לפעול על פי גישת "היענות לצרכים" שממליצה לגמול בגיל מוקדם, בשונה ממה שרווח כיום).
כמו כן, מכיוון שבגישה שלי ההורים הם האחראיים על התהליך, רצוי שהילד יהיה עם ההורים בבית ולא יהיה בגן בימים הראשונים לתהליך. אי אפשר לצפות מהגננת או מהצוות, בגן שיש בו עשרות ילדים, להיות אחראיים לתהליך (אם כי ברור שבהמשך הם יתבקשו להתגייס לתהליך ולעזור).

רוב היתרונות של ההישארות בבית ייעלמו אם נצא מהבית, וכך נוסיף קושי מיותר  בהתמודדות שלנו עם הגמילה. אני ממליצה שתישארו בבית לכל הפחות ב 3-4 הימים הראשונים של התהליך, ואם אפשרי (ולפעמים זה הכרחי) אז אפילו יותר: עוד יומיים-שלושה  עשויים לתרום להתקדמות.
אמנם ההישארות של מספר ימים בבית עלולה ליצור תחושה קלה של קלאוסטרופוביה, אך זהו מחיר סביר להשגת המטרה (והיי! זה הרבה פחות מהבידוד שהקורונה כופה עלינו…). להישארות בבית ישנם יתרונות חשובים: כשאתם נשארים בבית תהליך הגמילה נמצא בשליטתכם ואינו משתבש בעקבות שינויים והפרעות חיצוניות. התהליך אז אינטנסיבי יותר והלמידה של הפעוט מהירה יותר מפני ששום דבר חיצוני לא מתערב או מעכב את התהליך.
בימים האלה גם עדיף להימנע מהתארחות מחוץ לבית, עדיף לא לארח אצלכם, כי העומס והגירויים החיצוניים מסיחים את דעתכם מהילד ומהתהליך.

אחרי הימים הראשונים, הדרישה שלא לצאת מן הבית תהיה מוגזמת ומיותרת, ולו רק משום אילוצי המציאות היומיומית. כשתצאו מהבית, אם זה לגן השעשועים הקרוב, לקניון, לסבתא או לחברים טובים – עליכם לזכור ולהביא בחשבון שאתם מסתובבים עם פעוט שעדיין לא שולט לגמרי בצרכיו.
המחשה לכך היא הודעה שקיבלתי מאמא של פעוט הנמצא כבר כחודש בתהליך הגמילה. אפילו בשלב המתקדם הזה כדאי להביא בחשבון שיכולת השליטה על הצרכים עדיין שברירית, וכשיוצאים מהבית – הסיכון ל"תאונות" גדל:
"היינו אצל חבר, והם היו בחדר שלו למשך 10 דקות ואז הוא עשה קקי בתחתונים. מאוד מאוד מאכזב. כבר חשבנו שזה מאחורינו. אבל נראה שטעינו...".

לצד הסיכון המסוים שביציאה מהבית, בכל זאת חשוב שתתחילו לצאת ולתרגל את שליטתו של הפעוט ב"תנאי אמת". אם בתחילת התהליך רצינו ללמד אותו הרגלים חדשים ולראות כיצד אט אט הוא מפנים אותם בתנאי סביבה מוכרים וידועים לו, הרי שכעת נרצה להרגיל אותו לגמישות ולהבנה שמה שלמד לעשות בבית – עליו לעשות באותו האופן גם מחוץ לבית. המטרה היא שהפעוט ילמד להשתמש בחופשיות בשירותים ציבוריים, בשירותים בבתים של אחרים, בשירותים בגן שלו, וגם ילמד לעשות בחיק הטבע (במידה ואין שירותים).

חופשת הפסח שמעבר לפינה מזמנת את האפשרות להקדיש את הזמן לגמילה מחיתולים או לטיפול בקשיי גמילה.
לצד זה, הקורונה קובעת לנו סדרים חדשים, ובמידה ויסתבר שעליכם להיות בבידוד, נצלו את ההזדמנות להפוך את הלימון ללימונדה:
אתם ממילא בבית? הילד ממילא חייב ללמוד לשלוט על צרכיו? אז הנה ההזדמנות! נצלו את האפשרות שנפלה לידיכם (או עליכם…) והשקיעו את הזמן שאתם בבית בתהליך הגמילה מחיתולים או אם יש צורך – בתיקון תהליך גמילה לא מוצלח.

*רוצים להתחיל בגמילה וזקוקים להדרכה נוספת?
לכם בדיוק מיועד ספרי "היענות לצרכים". כל הידע וההדרכה להם אתם זקוקים נמצאים בספר. רוצו לקרוא אותו!
*רוצים לקדם את ילדכם (בכל גיל!) שלא נגמל כהלכה ו/או מתקשה עדיין בשליטה על הצרכים?
לכם מיועדים מפגשי הייעוץ המקצועי והאישי. ניתן לקיים מפגשי וידאו כתחליף למפגש בקליניקה.
אשמח לסייע לכם!
אתם מוזמנים ליצור אתי קשר.

והכי חשוב – שנהיה בריאים!

דפנה תייר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print